Jeśli jesteś w związku i zauważysz któryś z poniższych objawów, istnieje prawdopodobieństwo, że jesteś manipulowany:*

 

- Twoja radość ze znalezienia miłości zmieniła się w strach przed jej utratą. Twoje uczucia przeszły od szczęścia i euforii do lęku, smutku, a nawet desperacji.

- Twój nastrój zależy całkowicie od stanu związku, a ty doświadczasz huśtawki emocjonalnej.

- Jesteś nieszczęśliwa w związku i niepewna przez większość czasu, ale boisz się go stracić ze względu na przeżyte szczęśliwe chwile i te dobre momenty, które nadal się zdarzają

- Czujesz, że jesteś odpowiedzialna za zrujnowanie najlepszej rzeczy, jaka kiedykolwiek ci się przytrafiła, ale nie wiesz jak.

- Twój związek jest bardzo skomplikowany, choć nie wiesz dlaczego.

- Masz obsesję na punkcie związku i analizujesz każdy szczegół.

- Nigdy nie czujesz się pewnie, nie wiesz na czym stoisz.

- Często pytasz swojego partnera, czy coś jest nie tak. Czujesz, że coś nie gra, ale nie wiesz co.

- Często jesteś w defensywie. Czujesz się źle zrozumiany i masz potrzebę wyjaśnienia i bronienia się.

- Zaczynasz mieć problemy z zaufaniem, zazdrością, niepewnością, złością lub przesadnie reagujesz, a twój partner wypomina ci to. 

- Czujesz ciągły gniew lub niechęć do kogoś i nie rozumiesz dlaczego.

- Zostałaś detektywem. Przeszukujesz sieć w poszukiwaniu informacji o swoim partnerze, uważnie obserwujesz jego konta w mediach społecznościowych i czujesz potrzebę sprawdzenia jego historii wyszukiwania w sieci, wiadomości lub e-maili.

- Czujesz, że naprawdę nie wiesz, jak sprawić, by Twój partner był szczęśliwy. Starasz się bardzo, ale nic nie wydaje się działać, przynajmniej nie na długo. Kiedyś sprawiałaś, że był bardzo szczęśliwy i nie wiesz, co się zmieniło.

- Wyrażanie negatywnych myśli i emocji jest niemile widziane, a nawet zakazane, więc starasz się zachować te rzeczy dla siebie.  Czujesz się sfrustrowana, że nie jesteś w stanie mówić o rzeczach, które cię niepokoją.

- Nie czujesz się tak dobrze ze sobą, jak przed związkiem. Czujesz się mniej pewna siebie, mniej bezpieczna, mniej inteligentna, mniej zdrowa, mniej ufna, mniej atrakcyjna itp.

- Zawsze czujesz, że nie spełniasz oczekiwań swojego partnera. Czujesz się nieodpowiednia.

- Często masz poczucie winy i przepraszasz. Ciągle starasz się naprawić szkody, które według ciebie wyrządziłaś. Obwiniasz siebie za to, że twój partner się od ciebie odsuwa. Nie możesz zrozumieć, dlaczego ciągle sabotujesz związek.

- Starannie kontrolujesz swoje słowa, czyny i emocje, aby twój partner (ponownie) nie wycofał swoich uczuć, uwagi, zaangażowania.

- Bywasz wybuchowa, wypełnia cię gniew, frustracja i wrogością. Nigdy wcześniej nie zachowywałaś się w ten sposób i przysięgasz, że przestaniesz, ale nieważne jak bardzo się starasz, to się ciągle zdarza.

- Robisz rzeczy, z którymi nie czujesz się komfortowo lub które są sprzeczne z twoimi wartościami, ograniczeniami lub granicami, aby uczynić twojego partnera szczęśliwym i utrzymać związek w nienaruszonym stanie.

 

* Birch, A. "30 covert emotional manipulation tactics"

Jeśli takie uczucia i zachowania są dla ciebie czymś nowym i odbiegają o twoich poprzednich doświadczeń w innych związkach, warto zastanowić się, co jest tego powodem.

Potrzebujesz wsparcia? Zadzwoń lub napisz!